Управление по образованию администрации Заводского района г. Минска. 

 

РусскийБеларускi
Карта сайта Электронное обращение На главную

Меню

Галоўная Skip Navigation Links

Кантактная  інфармацыя

Адрас:  вул. Народная, 27а 
Тэлефон:             
295-20-45 
                            295-77-54 
Email: sch82@minsk.edu.by

Прафілактыка анкалагічных захворванняў

У барацьбе з любой хваробай галоўным з'яўляецца яе папярэджанне. Гісторыя медыцыны ведае шмат фактаў, калі актыўная прафілактыка хваробы ажыццяўлялася задоўга да адкрыцця прычын іх узнікнення. Класічны прыклад - прышчэпкі супраць воспы, якія прапанаваў Эдуард Джэннеру, яшчэ не ведаючы пра ўзбуджальніка гэтага захворвання. Тое ж самае можна сказаць і пра злаякасных пухлінах, у дачыненні да якіх распрацаваны комплекс мерапрыемстваў па актыўнай прафілактыкі. Назапашаныя да цяперашняга часу веды і вопыт даюць дастаткова падстаў для выпрацоўкі эфектыўнай стратэгіі і тактыкі барацьбы з анкалагічнымі захворваннямі.

Навуковыя пошукі усяго свету сведчаць, што кожны год больш за дзве траціны выпадкаў ўзнікнення рака могуць быць звязаныя з незбалансаванае харчаваннем, шкоднымі звычкамі, малой фізічнай актыўнасцю і іншымі асаблівасцямі стылю жыцця, выправіць якія пад сілу самому чалавеку.

Самай распаўсюджанай і самай небяспечнай звычкай являетсякурение. Пра шкоду курэння людзі ведаюць практычна ўсё, але, тым не менш, яны працягваюць паліць. Практычна палова ўсіх працягла якія паляць памірае ад прычын, звязаных з курэннем. З іх, каля паловы памірае ў сярэднім узросце (35-69 гадоў), губляючы ад 20 да 25 гадоў чаканай жыцця.

Ужо даўно ўстаноўлена сувязь паміж узнікненнем цэлага шэрагу пухлін і курэннем тытуню. Узровень захворвання на рак лёгкага больш чым у 20 разоў вышэй сярод тых, хто паліць мужчын і ў 12 разоў вышэй сярод жанчын, якія кураць, у параўнанні з ніколі некурившими. Устаноўлена, што курэнне ў 87% выпадкаў адказна за ўзнікненне рака лёгкага, з гэтым жа фактарам звязваюць больш высокую захворванне на рак паражніны рота, глоткі, гартані, стрававода, шыйкі маткі, нырак, мачавой бурбалкі.

Паліць чалавеку не варта цешыць сябе думкай, што сваёй шкоднай звычкай ён шкодзіць толькі свайму здароўю! У паветры вакол які паліць змяшчаецца больш за 40 рэчываў, якія вядомыя або падазраюцца ў дачыненні да ўзнікнення рака ў чалавека і жывёл. Асабліва пакутуюць дзеці тых, хто паліць бацькоў. Яны значна ў большай ступені, чым дзеці, бацькі якіх не паляць, схільныя розных інфекцый дыхальных шляхоў, ёсць паведамленні аб павышаным рызыцы ўзнікнення лімфа ў такіх дзяцей.

Спыненне курэння нават у сярэднім і старэйшым узросце дае свой станоўчы вынік: зніжаецца рызыка ўзнікнення пухлін, звязаных з курэннем (ад 5 да 15%), а таксама інфарктаў і інсультаў.


Практычна ўсе нашы хваробы абумоўлены парушэннямі ў імуннай сістэме. Асабліва вялікая роля імунных механізмаў пры злаякасных пухлінах. Калі ў чалавека ўзнікае пачуццё страты, разрыву ўзаемасувязі паміж мінулым і будучыняй, ён больш не можа дазволіць сабе з даверам і надзеяй глядзець у сваю будучыню. Жыццё здаецца змрочнай і больш не прыцягвае. Узнікае адчай, дэпрэсія, з'яўляецца пачуццё безнадзейнасці, чалавек перажывае гора і смутак, пачуццё незаменнай страты, бездапаможнасць. Заганны круг замыкаецца, што ў сваю чаргу, вядзе да зніжэння імунітэту і развіццю хваробы.

Здароўе лягчэй захаваць перакананы: "Я з гэтым спраўлюся!" Вера ў сябе - найважнейшы фактар ​​захавання здароўя. Калі Вы адчуваеце, што самому справіцца з узніклымі праблемамі не атрымліваецца - скарыстайцеся псіхалагічнай дапамогай.

Разумнае стаўленне да свайго здароўя і здароўя сваіх блізкіх можа дапамагчы пазбегнуць такога сур'ёзнага захворвання, як рак. Неабходна памятаць, што лепшае і надзейна лячэнне любой хваробы - гэта прафілактыка!


Таму, хто хоча кінуць паліць

Чаму мы пачынаем паліць?

  • Збольшага таму, што мы хочам быць падобнымі ў нашых учынках на іншых, поддаёмся ўплыву які паліць акружэння, таму што гэта модна, таму што гэта "павінна быць". Людзі жывуць у асяроддзі іншых людзей. Калі навакольныя паляць, не паліць адчувае сябе сярод іх «белай варонай».
  • Таму, што мы хочам выглядаць сталей.
  • Таму, што хочам адчуваць сябе спакайней, пазбегнуць страхаў, пачуцця трывогі. Мы шукаем выратавання ў нікатыне для таго, каб знайсці спакой, камфорт і суцяшэнне.
  • Таму, што хочам ўтрымаць сябе ад якіх-небудзь дзеянняў, здушыць боязь адзіноты, жыццёвых цяжкасцяў у сучаснасці і будучыні.
  • Таму, што хочам лягчэй пераадольваць цяжкасці.

Чаму мы працягваем паліць?

  • Таму, што ў нас усталявалася фізічная наркатычная залежнасць ад нікаціну.
  • Таму, што ў нас усталявалася псіхалагічная залежнасць.
  • Таму, што працэс палення стаў для нас звыклым.
  • Дзеля задавальнення. Нікацін стымулюе выпрацоўку «гармонаў задавальнення" эндорфінов ў мозгу. Але шчаслівы стан, выкліканае нікацінам, штучна, і з часам прыводзіць да жаласнага выніку.
  • Пры пошуку выхаду з складаных жыццёвых сітуацый, такіх як стрэс, канфлікт, страта працы. Калі мы не ведаем, як паступіць у тым ці іншым выпадку, мы курым, бо верым, што гэта дапаможа ў пошуку рашэння.
  • Для стымуляцыі працы нервовай сістэмы і органаў стрававання і падаўлення пачуцця голаду.

Перавагі адмовы ад курэння

Першыя некалькі дзён пасля спынення курэння Вы можаце адчуваць кароткачасовае пагаршэнне самаадчування, аднак потым Вы абавязкова заўважыце, што:

  • стала лягчэй і вальней дыхаць, што лёгкія пачалі ачышчацца і ўсё больш кіслароду напаўняе ваша цела.
  • Сэрца працуе лепш.
  • Вяртаюцца ранейшыя адчуванні густу і паху.
  • Паляпшаецца памяць.
  • Колер твару становіцца больш свежым.
  • Паляпшаецца самаадчуванне.
  • Зніжаецца небяспека з'яўлення сардэчных прыступаў, злаякасных пухлін, язвы страўніка, бранхітаў і іншых захворванняў.
  • Сэксуальная патэнцыя ўзрастае.
  • Зноў адчуваецца водар свежага паветра.
  • Ўспрыманне становіцца адэкватным, навакольны свет не раздражняе.
  • Якасць жыцця паляпшаецца.
  • З'яўляюцца зэканомленыя грошы, якія можна выдаткаваць з карысцю для свайго здароўя.

Чаму адмовіцца ад курэння так цяжка?

Гэтаму ёсць некалькі прычын:

  • Фізічная залежнасць арганізма курца ад нікаціну.
  • Псіхалагічная залежнасць.
  • Курэнне стала звыкла неабходным элементам зносін.
  • Асцярога набраць лішнюю вагу пасля спынення курэння
  • Боязь магчымасці нервовых зрываў і бессані.
  • Знаходжанне ў экстрэмальных жыццёвых сітуацыях.
  • Тыя, хто паліць асяроддзе.

Як кінуць паліць раз і назаўжды

1. Падрыхтоўчы этап

Вам неабходна:

  • Вызначыць прычыну сваёй адмовы ад курэння.
  • Быць глыбока упэўненым у неабходнасці адмовы ад курэння.
  • Па магчымасці ўсталяваць зносіны з сябрамі, калегамі і тымі асобамі, якія акажуць Вам дапамогу і падтрымку.
  • Калі мне спыніцца? Важна выбраць прыдатны момант (у пачатку ці ў канцы водпуску, выхадных дзён і г.д.), вызначыць канкрэтны дзень.
  • Калі Вам здаецца вельмі цяжкім спыніць курэнне адразу, падрыхтуйце праграму па паступовым памяншэнні курэння, ўсталюеце для сябе наступныя правілы і прытрымвайцеся іх:
  • Не паліць у жылых і тым больш у спальных памяшканнях, паліць толькі па-за памяшкання (на вуліцы).
  • Не паліць на працоўным месцы, паліць толькі ў адведзеных для гэтага месцах.
  • Адкладаць скурванне першай у дзень цыгарэты на 10 хвілін пазней, чым гэта было ўчора. Працягвайце гэта да таго часу, пакуль Вы зможаце не паліць на працягу першых 3-х гадзін пасля сну (кажаце сабе: я дастаткова моцны, каб пачакаць з курэннем 10 хвілін). Пасля гэтага Вам будзе прасцей кінуць паліць наогул.

2. Асноўны этап

  • Памятаеце адно: я хачу зрабіць гэта, я магу зрабіць гэта, я зраблю гэта!
  • Каб ні здарылася, ніколі ізноў не вяртайцеся да палення.
  • Пазбаўцеся ад тытунёвых вырабаў і курыльных прыладдзя.
  • Паведаміце ўсім навакольным аб Вашым рашэнні не паліць.
  • Выпрабоўвайце задавальненне ад прынятага Вамі рашэнні, гэта складаная задача, але Вы яе вырашыце!
  • Заахвочвайце іншых, калі яны паступаюць падобна Вам, але не прымушайце іх прытрымлівацца Вашаму прыкладу.
  • Магчыма, спачатку Вы сутыкнецеся з пэўнымі цяжкасцямі, але яны неўзабаве знікнуць, і Вы адчуеце тыя перавагі, якія прынясуць Вашы намаганні.

3. Памятаеце:

  • Кожны раз, калі захочацца паліць, зрабіце глыбокі ўдых, паслабцеся, выпіце шклянку вады ці гарбаты з травы (чабора, шалвеі, палыну), фруктовага соку, з'ешце трохі садавіны (яблыкаў) або морквы, скарыстайцеся ледзянцом, устаньце і трохі паходзіце.
  • Ўспомніце непрыемныя адчуванні ад Вашай першай цыгарэты.
  • На нейкі час пазбягайце зносін з якія паляць.
  • Калі Вам хто-то прапануе запаліць - скажыце «НЕ» і адчуеце пры гэтым сваю сілу. Выкарыстоўвайце для ўмацавання свайго здароўя грошы, зэканомленыя на курэнні.
  • Будзьце вышэй фальшывага задавальнення ад курэння і заменіце яго карыснымі для здароўя справамі, такімі як фізічныя практыкаванні, актыўны адпачынак, шпацыр на свежым паветры і да т.п.
  • Радуйцеся поспехам, якіх Вы дасягнулі ў барацьбе з курэннем.
  • Калі Вы не справіліся з сабой і пачалі паліць зноў - не падайце духам і з новымі сіламі пачніце усё спачатку !!!

Чаму мы павінны спыніцца?

Мы ведаем адказ:

Курэнне пагаршае наша здароўе, занявольвае нас, забруджвае ўсё вакол, шкодзіць навакольным і ў многіх выпадках прыводзіць да хуткага старэння і ранняй смерці.