Управление по образованию администрации Заводского района г. Минска. 

 

РусскийБеларускi
Карта сайта Электронное обращение На главную

Меню

Галоўная Skip Navigation Links

Кантактная  інфармацыя

Адрас:  вул. Народная, 27а 
Тэлефон:             
295-20-45 
                            295-77-54 
Email: sch82@minsk.edu.by

Што такое правапарушэнне і як яго пазбегнуць?

Праблема падлеткаў-правапарушальнікаў у сучасным грамадстве ўяўляе сабой адну з самых складаных і супярэчлівых. На жаль, не кожны падлетак, ўсведамляе якія здзяйсняюцца ім супрацьпраўныя дзеі вядуць да цяжкіх і цяжка-папраўная наступстваў.

Што такое правапарушэнне?

Правапарушэнне - гэта вінаватае паводзіны праводееспособного асобы, якое супярэчыць прадпісанням норм права, робіць шкоду іншым асобам і цягне за сабой юрыдычную адказнасць.

Усе правапарушэння прынята падпадзяляць на дзве групы: правіны і злачынствы (самыя цяжкія правапарушэнні).

Правіны могуць быць працоўнымі, дысцыплінарнымі, адміністрацыйнымі і грамадзянскімі (дэліктнага).

Пад злачынствамі разумеюць, як правіла, крымінальныя злачынствы, то ёсць дзеі, якія парушаюць крымінальны закон. Яны могуць адрознівацца па катэгорыі цяжару.

У залежнасці ад выгляду правапарушэння вылучаюць адпаведную адказнасць - крымінальную, адміністрацыйную, дысцыплінарную, грамадзянска прававую.

  • Крымінальная адказнасць - адказнасць за парушэнне законаў, прадугледжаных Крымінальным кодэксам. Злачынства, прадугледжанае крымінальным законам грамадска небяспечнае, якое замахваецца на грамадскі лад, уласнасць, асоба, правы і свабоды грамадзян, грамадскі парадак (забойства, рабаванне, згвалтаванне, абразы, дробныя крадзяжы, хуліганства). За злоснае хуліганства, крадзеж, згвалтаванне крымінальная адказнасць наступае з 14 гадоў.
  • Адміністрацыйная адказнасць прымяняецца за парушэнні, прадугледжаныя кодэксам аб адміністрацыйных правапарушэннях. Да адміністрацыйным парушэнні адносяцца: парушэнне правілаў дарожнага руху, парушэнне супрацьпажарнай бяспекі. За адміністрацыйныя правапарушэнні да адказнасці прыцягваюцца з 16 гадоў. Пакаранне: штраф, папярэджанне, папраўчыя работы.
  • Дысцыплінарная адказнасць - гэта парушэнне працоўных абавязкаў, г.зн. парушэнне працоўнага заканадаўства, да прыкладу: спазненне на працу, прагул без уважлівай прычыны.
  • Грамадзянска - прававая адказнасць рэгулюе маёмасныя адносіны. Пакарання да правапарушальніку: пакрыццё шкоды, выплата шкоды.

Прафілактычная праца з навучэнцамі - працэс складаны, шматаспектны, працяглы па часе. Спецыфічная задача школы ў сферы папярэджання правапарушэнняў заключаецца ў правядзенні ранняй прафілактыкі, гэта значыць стварэнне ўмоў, якія забяспечваюць магчымасць нармальнага развіцця дзяцей: выяўленне навучэнцаў, схільных да парушэння маральна-прававых нормаў, вывучэнне педагогамі індывідуальных асаблівасцяў такіх школьнікаў і прычын маральнай дэфармацыі асобы, своечасовае выяўленне тыповых крызісных сітуацый, якія ўзнікаюць у навучаюцца пэўнага ўзросту, выкарыстанне магчымасцяў вучнёўскага самакіравання, ўцягванне ў правядзенне школьных мерапрыемстваў, праца з нядобранадзейнымі сем'ямі.

Своечасова заўважаныя адхіленні ў паводзінах дзяцей і падлеткаў і правільна арганізаваная педагагічная дапамога могуць згуляць важную ролю ў прадухіленні сітуацый, якія могуць прывесці да правапарушэнняў і злачынстваў.

Вылучаюць наступныя стадыі адкланяўся паводзін падлеткаў:

  • паводзіны, звязанае з свавольствамі свавольствам, празь непаслушэнства, няўрымслівым, упартасцю;
  • ганіць паводзіны - паводзіны, якое выклікае больш ці менш асуджэнне навакольных, педагогаў, бацькоў (эпізадычныя парушэнні дысцыпліны, выпадкі Задзірлівасць, грубасці, дзёрзкасці, несумленнасці);
  • дэвіянтныя паводзіны - маральна адмоўныя дзеянні і ўчынкі, якія прынялі характар ​​сістэматычных або звыклых (ілжывасць, прытворства, крывадушнасць, эгаізм, канфліктнасць, агрэсіўнасць крадзеж і т. д.);
  • паводзіны, якое нясе ў сабе зародкі крымінальнага і дэструктыўнага паводзін (эпізадычныя наўмысныя парушэнні нормаў патрабаванняў, якія рэгулююць паводзіны і ўзаемаадносіны людзей у грамадстве, хуліганства, збіцця, вымагальніцтва, распіццё спіртных напояў, злосныя парушэнні дысцыпліны і агульнапрынятых правілаў паводзінаў і т. д. );
  • супрацьпраўнае або злачыннае паводзіны - паводзіны, звязанае з рознымі правапарушэннямі і злачынствамі.

Прыкметамі праблемных дзяцей могуць з'яўляцца:

1. Ухіленне ад вучобы з прычыны:

- Непаспяховасці па большасці прадметаў;

- Адставання ў інтэлектуальным развіцці;

- Арыентацыі на іншыя віды дзейнасці;

- Адсутнасці пазнавальных інтарэсаў.

2. Нізкі грамадска-працоўная актыўнасць:

- Адмова ад грамадскіх даручэнняў;

- Грэблівае стаўленне да спраў класа;

- Дэманстратыўны адмова ад удзелу ў працоўных справах;

- Грэблівае стаўленне да грамадскай уласнасці, яе псаванне.

3. Негатыўныя праявы:

- Ужыванне спіртных напояў;

- Ўжыванне псіхатропных і таксічных рэчываў;

- Цяга да азартных гульняў;

- Курэнне;

- Нездаровыя сэксуальныя праявы.

4. Негатывізм ў ацэнцы рэчаіснасці.

5. Падвышаная крытычнасць па адносінах да педагогаў і дарослым:

- Грубасць;

- Бойкі;

- Прагулы;

- Пропускі заняткаў;

- Недысцыплінаванасць на ўроках;

- Збіццё слабых, малодшых;

- Вымагальніцтва;

- Жорсткае стаўленне да жывёл;

- Крадзеж;

- Парушэнне грамадскага парадку;

- Нематываваныя ўчынкі.

6. Стаўленне да выхаваўчым мерапрыемствам:

- Абыякавае;

- Скептычнае;

- Негатыўнае;

- Жорсткае.

Чаму фармуецца такія паводзіны? Што ўплывае на падлеткаў?

1. Неспрыяльныя ўмовы сямейнага выхавання. Для дзіцяці самы дзейсны ўзор гэта яго бацькі. Асацыяльныя (паводзіны, якое супярэчыць грамадскім нормам і прынцыпам) паводзіны бацькоў: сістэматычнае п'янства, скандалы, распуста, праява жорсткасці.

2. Недастатковая ўвага і любоў з боку бацькоў. Дагледжаны, своечасова накормленный і модна апрануты дзіця можа быць ўнутрана адзінокім, псіхалагічна беспрытульным, бо да яго настрою, інтарэсаў і перажыванняў нікому няма справы. Такія хлопцы асабліва імкнуцца да зносін з аднагодкамі і дарослымі па-за сям'і, што ў вядомай ступені кампенсуе ім недахоп увагі, ласкі і клопату з боку бацькоў. Аднак калі гэта зносіны набывае нездаровая цікавасць, яно згубным чынам адбіваецца на маральным развіцці і паводзінах дзяцей.

3. Гиперапека. Няма свабоды выбару ў дзіцяці, так як бацькі баючыся, каб іх дзеці не нарабілі памылак, не даюць ім жыць, усе стараюцца вырашыць за іх. Следства - інфантыльнасць, несамастойнасць, асабістая безгрунтоўнасць дзіцяці.

4. Празмернае задавальненне патрэбам дзіцяці. У сем'ях, дзе дзецям ні ў чым не адмаўляюць, патураюць любым капрызам, пазбаўляюць ад хатніх абавязкаў, вырастаюць не проста гультаі, а спажыўцы, якія прагнуць усё новых і новых задавальненняў і выгод. Адсутнасць звычкі да разумнага самаабмежавання нярэдка штурхае іх на злачынствы, здзяйсняныя пад уплывам матываў і жаданняў чыста спажывецкага характару.

5. Празмерная патрабавальнасць і аўтарытарнасць бацькоў. Залішняя суровасць бацькоў, празмернае выкарыстанне разнастайных абмежаванняў і забаронаў, пакаранняў, якія зневажаюць дзяцей, якія абражаюць іх чалавечую годнасць, імкненне падпарадкаваць дзіцяці сваёй волі, навязванне свайго меркавання і гатовых рашэнняў, катэгарычнасць меркаванняў і загадным тон, выкарыстанне прымусу і рэпрэсіўных мер, уключаючы фізічныя пакарання, руйнуюць атмасферу ўзаемаразумення і даверу, нярэдка штурхаючы дзяцей на злачынства.