Управление по образованию администрации Заводского района г. Минска. 

 

РусскийБеларускi
Карта сайта Электронное обращение На главную

Меню

Галоўная Skip Navigation Links

Кантактная  інфармацыя

Адрас:  вул. Народная, 27а 
Тэлефон:             
295-20-45 
                            295-77-54 
Email: sch82@minsk.edu.by

Як папярэдзіць узнікненне ў дзяцей цяжкасцяў пры навучанні іх грамаце


У першую чаргу неабходна звярнуць увагу на вымаўленне вашага дзіцяці: ці правільна дзіця вымаўляе словы, гукі? Так, пропускі галосных і зычных, перастаноўка літар слове, перастаноўка і выпадзенне складоў, з'яўленне лішніх літар ці складоў у слове абумоўлены несформированностью фанетычнага слыху і звязаных з ім аналізу і сінтэзу словы. Часам бывае і так, што перад школай з дзіцем працавалі над выпраўленнем вымаўлення, але ён усё ж блытае падобныя гукі і літары, замяняе іх (напрыклад, з-з, ш-ж, л-р, ч-ц і інш.), у выніку чаго на пісьме дапускае шмат памылак. Гэта абумоўлена тым, што фанематычнае ўспрыманне яшчэ недастаткова сфарміравана, ня выпрацаваны ўмоўныя сувязі на дадзены гук і не ўстаноўлены патрэбныя суадносін паміж гукам і літарай, падобныя гукі не дыферэнцыраваны. Значыць, працу варта працягнуць. Яе можна праводзіць і хаты, бо не заўсёды можна трапіць да лагапеда.
 

Магчыма выкарыстоўваць наступныя гульні, якія не патрабуюць спецыяльнай падрыхтоўкі і арганізацыі.

Па дарозе са школы дадому, можна сказаць дзіцяці: "Давай пагуляем! Я скажу, а ты паспрабуй паўтарыць за мной, затым скажы сам, выразна вымаўляючы кожныя слова і гук ». Мэта такіх практыкаванняў - адпрацоўка выразнасці артыкуляцыі. Выказванні і фразы для прайгравання:

  Мама мылам мыла Міле, не кахала мілая мыла (л-м).
  Тчэ ткач тканіны на хустку Тане6 (спалучэнне зычных тк, пл).
  Вельмі часта сподкі ў Танечка б'юцца (ч-ц).
  Лара ў Валі грае на раялі (р-л).
  Вучаніца-гарэза атрымала адзінку (ч-ц).
  У вожыка ежата, у вужа вужаняты (ж).
  На злодзею трава, на траве дровы (збег зычных тр, інш).
  Сеня - незнайка, а Зіна - зазнайка (з-з).
  Саша любіць сушкі, а Соня ватрушкі (з-ш).

 

Можна праводзіць і маўленчыя гульні.
Гульня «У каго добры слых?» Развівае фанематычны слых і гукавой аналіз. Называецца шэраг слоў, якія змяшчаюць гук, які дзіця прамаўляе (ці прамаўляў) няправільна і зараз блытае на пісьме. Пачуўшы гук у слове. Ён павінен падаць сігнал (напрыклад, пляснуць у далоні, падняць руку і да т.п.).
 
Затым прапануецца падзяліць слова на часткі (склады) і вызначыць, у якой іх іх знаходзіцца гук. Калі ў дзіцяці не атрымліваецца зрабіць гэта на слых, тады трэба выкарыстоўваць наглядныя апоры. Напрыклад, дзіця блытае ці не прамаўляе «ш». Бяруцца карцінкі, на якіх намаляваны шар, шапка, машына, котка, Наташа і г.д. Кожнае слова (малюнак) «запісваецца» палоскай, кожны гук малюецца кружком: 000. дзіця павінен пачуць гук «ш», вызначыць, ці варта ён у пачатку, сярэдзіне або канцы слова. У выніку варта выснова: у слове «шар» - адзін склад, тры гуку. У слове "котка" - два склада, гук «ш» - у першым складзе, па ліку - трэці. Гэтаму дапамагае схема 000 00.
 
Аналагічна нагоды гульні на любы гук, на дыферэнцыяцыю падобных па гучанні гукаў. Галоўнае, каб дзіця навучыўся чуць і пазнаваць зададзены гук, вызначаць яго месца ў слове, запісваць адпаведнай літарай. Пры авалоданні гэтым навыкам дисграфические (неспецыфічныя) памылкі знікнуць. Калі ўзнікнуць цяжкасці, складанасці, трэба звярнуцца да лагапеда.
Можна даваць для трэніроўкі маленькія вершыкі, рэчытатывы, хуткамоўкі:

У Сені і Сані ў сетках сом з вусамі.
Вучань вучыў урокі,
У яго ў чарніла шеки.
Марозу маржы не баяцца,
Маржы на марозе гарэзуюць.
Гусь Гога і гусь Гага
Адзін без аднаго ні кроку.
Скажы цішэй: «Шэсць мышанятаў», -
І адразу мышы зашуршат.
Шчоткай чышчу я шчанюка,
Казычу яму бакі.
Кот капеек назапасіў,
Котцы козачку купіў.
Самазвалам я зовусь,
Сам я звальваюць груз.
Разгружаць мяне не трэба, усё такой машыне рады.
Не хвалюся я, не хвалюся,
Зусім я не самазвал.
Самазвалам я зовусь,
Самазвал я, самазвал!
                                     (М. Лепилина)
Ўбачацца бабуля Слімак
і суровая, і злосная.
Вы зайдзіце ў госці да яе
І пакаштуйце прысмакаў.
У зорцы знойдзеш ты літару «з»
І ў золаце, і ў ружы,
  У зямлі, у алмазе, у біруза,
У світанку, у зімы, у марозе.
                                     (С. Маршак)
Лічылка:
Раз, два, тры, чатыры, пяць,
Будзем зноў мы лічыць.
Зайка, парасон, змей, кошык,
Ваза, паветра і гумка,
Зубы, козлік і тазы,
Заапарк, завод, вазы.
Палічы-ка, не лянуйся,
Ды глядзі, не памыліся.
                                     (Л.П.Успенская, М.В.Успенский).

Вельмі важным з'яўляецца нагляднае ўспрыманне таго, што прапануецца дзіцяці. У дзяцей з асаблівасцямі псіхічнае развіцця глядзельнае ўспрыманне аказваецца парушаным. Гэта можа быць недастатковасць фіксацыі позірку, звужэнне поля зроку, птоз, зніжэнне вастрыні гледжання, малы аб'ём ўспрымання і г.д. Усё гэта не дазваляе засяродзіцца на заданні. Дзіцяці цяжка запомніць графічны вобраз літар, ён блытае падобныя па напісанні літары. Практыкаванні на наглядным матэрыяле дапамагаюць развіваць, скорригировать глядзельнае ўспрыманне.
На працэс авалодання граматай можа адмоўна ўплываць парушэнне маторыкі, бо дзіцяці цяжка трымаць аловак, даставаць літары з касы, працаваць з дробнымі прадметамі ... Почырк у яго бывае няроўны, «скаку» па старонцы, які выходзіць за працоўную радок, сшыткі неакуратныя, мятыя. У такіх выпадках ад бацькоў патрабуецца вялікае цярпенне і такт, разуменне таго, што дзіцяці трэба дапамагчы, а не лаяць яго. Карысна гуляць з дробнай мазаікай; штрыхаванай розныя малюнкі; абводзіць па трафарэтах, а затым штрыхаванай атрыманыя выявы; разбіраць і збіраць прадметы з дэталяў дробнага канструктара і г.д.
 
Пры засмучэнні маўленчай дзейнасці працэсы памяці пакутуюць па-рознаму: можа быць звужаны аб'ём запамінання, зніжана дакладнасць прайгравання, адзначаецца слабая трываласць ўтрымлівання інфармацыі ... Бацькам варта ўлічваць гэта і імкнуцца дапамагчы развіць ўсе віды памяці. Трэба ненадакучліва, у гульнявой форме, прапаноўваць дзіцяці для запамінання шэраг слоў з паступовым павелічэннем іх колькасці. Дзеці могуць запамінаць загадкі і вершыкі, казкі. Развіццю памяці спрыяе запамінанне і ўзнаўленне таго, што дзіця бачыў на вуліцы. Мысленне развівае ўсталяванне падабенства і адрозненні прадметаў.
 
Можна прапанаваць гульню «Адгадай, што змянілася» у шэрагу 5-6 малюнкаў або прадметаў. Дзіцяці прапануецца заплюшчыць вочы. У гэты час дарослы перастаўляе або прыбірае прадметы (малюнкі), дапаўняе шэраг. Дзіця павінен заўважыць, што змянілася. Гэта развівае глядзельнае ўспрыманне, павялічвае аб'ём памяці, што ў сваю чаргу спрыяе развіццю мыслення і гаворкі.
 
Адвольнае ўвагу ў дзяцей можа быць няўстойлівым, назіраюцца цяжкасці ў яго пераключэнні з аднаго віду дзейнасці на іншы. Адной з прычын з'яўляецца падвышаная ўзбудлівасць, няздольнасць да працяглага напрузе, падвышаная стамляльнасць. Такім дзецям патрабуецца больш часу для адпачынку. Неабходна таксама выкарыстоўваць яркія дапаможнікі, гульні, кнігі, варта разнастаіць працу, але не перагружаць дзіця.
 
Цяжкасці пры навучанні грамаце могуць паўстаць і ў сувязі з асобаснымі асаблівасцямі дзіцяці.