Управление по образованию администрации Заводского района г. Минска. 

 

РусскийБеларускi
Карта сайта Электронное обращение На главную

Меню

Галоўная Skip Navigation Links

Кантактная  інфармацыя

Адрас:  вул. Народная, 27а 
Тэлефон:             
295-20-45 
                            295-77-54 
Email: sch82@minsk.edu.by

Фарміраванне правільнай артыкуляцыі

Важную ролю ў фарміраванні правільнага звукопроизношения гуляе выразная, дакладная, каардынаваная праца артыкуляцыйных органаў, здольнасць іх да хуткага і плыўнаму пераключэння з аднаго руху на іншае, а таксама да ўтрымання зададзенай артыкуляцыі.
 
Таму першараднае значэнне маюць ліквідацыю парушэнняў у працы артыкуляцыйнай апарата, падрыхтоўка яго да пастаноўкі гукаў.
 
Выпрацоўка правільных, паўнавартасных артыкуляцыйных рухаў, аб'яднанне простых рухаў у складаныя артыкуляцыйныя ўклады розных фанем дасягаецца двума шляхамі:
пастаноўкай, затым дбайнай адпрацоўкай адсутных або парушаных артыкуляцыйных рухаў. Гэта доўгая, карпатлівая, складаная праца, якая патрабуе прафесіяналізму, і выконваецца яна лагапедам з кожным дзіцем індывідуальна;
сістэматычнай артыкуляцыйнай гімнастыкай, якая прадстаўляе сабой комплекс правільна выкананых дзецьмі, практыкаванняў. Асноўным прызначэннем артыкуляцыйнай гімнастыкі з'яўляецца развіццё, умацаванне і ўдасканаленне артыкуляцыйнай маторыкі.

  

УКАЗАННІ ДА ПРАВЯДЗЕННЮ АРТЫКУЛЯЦЫЙНАЙ ГІМНАСТЫКІ


Артыкуляцыйная гімнастыка праводзіцца штодня па 3 - 5 хвілін некалькі разоў у дзень.
Выконваецца артыкуляцыйная гімнастыка стоячы ці седзячы перад люстэркам з абавязковым захаваннем правільнай паставы.
Неабходна дамагацца выразнага, дакладнага, плыўнага выканання рухаў.
Спачатку артыкуляцыйныя практыкаванні выконваюцца марудна, нетаропка, але паступова, па меры авалодання імі, тэмп артыкуляцыйнай гімнастыкі павялічваецца.
Комплекс артыкуляцыйнай гімнастыкі паступова ўскладняецца і пашыраецца за кошт зноў адабраных з лагапедам практыкаванняў.
Кожнае практыкаванне выконваецца ад 5 да 20 разоў. Колькасць паўтораў ўзрастае па меры ўдасканалення артыкуляцыйнай маторыкі паралельна з павелічэннем тэмпу рухаў.
Магчыма, і пажадана выкананне артыкуляцыйнай гімнастыкі пад конт, пад музыку, з воплескамі і г.д.

ПРЫКЛАДНЫ КОМПЛЕКС ПРАКТЫКАВАННЯ ДЛЯ АРТЫКУЛЯЦЫЙНАЙ ГІМНАСТЫКІ
 

Практыкаванні для сківіц

  • Шырока раскрыць рот і патрымаць яго адкрытым 10 - 15 сек.
  • Жавальныя руху ў павольным тэмпе з стуленымі вуснамі.
  • Тое ж у хуткім тэмпе.
  • Лёгкае паляпванне зубамі - вусны растуленыя.
  • Рух ніжняй сківіцы направа-налева.

Практыкаванні для вуснаў

  • "Улыбка" - расцяг растуленых вуснаў, зубы пры гэтым самкнёныя, добра бачныя і верхнія, і ніжнія разцы.
  • Тое ж з стуленымі вуснамі і зубамі.
  • "Люлечка" ("Хабаток") - выцягванне вуснаў наперад (зубы самкнёныя).
  • Папераменнае выкананне "Усмешкі" і "трубачку".
  • Круцільныя руху вуснамі.
  • Ўцягванне ніжняй губы ўнутр рота.

Практыкаванні для мовы (выконваюцца з шырока раскрытым ротам і пры нерухомай ніжняй сківіцы)

  • "Балбатуха" - рух мовы наперад - назад.
  • "Гадзінічкі" - рух мовай направа - налева.
  • "Арэлі" - рух мовай уверх - уніз.
    1. да верхняй - ніжняй губе;
    2. да верхніх - ніжнім зубах;
    3. да верхніх - ніжнім альвеол.
  • Кругавыя руху мовай:
    1. па вуснах;
    2. па зубах напярэдадні рота;
    3. за зубамі.
  • "Конік" - шчоўканне мовай.
  • "Лапатка" - шырокі, расслаблены мова высунуць, пакласці на ніжнюю губу, патрымаць 10 - 15 сек. (пры напрузе папляскаць па мове ватовай палачкай або пошлёпать вуснамі).
  • "Іголачкі" - вузкі напружаны мова высунуць далёка наперад і ўтрымаць 10 - 15 сек. (для скарачэння мовы дакрануцца да кончыка шпателем).
  • Папераменнае выкананне "Лапаткі" і "іголачкі".
  • "Жалабок" ("Люлечка") - высунуць шырокі мова, бакавыя краі захіліць ўверх.
  • "Кубачак" ("Коўшык") - шырокі мова узняты дагары:
    1. да верхняй губе;
    2. да верхніх зубах;
    3. да верхніх альвеол.
  • "Грыбок" - мова шырокі, прысмоктваецца да цвёрдага нёбу, бакавыя краі мовы прыціснутыя да верхніх карэнным зубах, кончык мовы - да верхніх альвеол.
  • «Гармонік» - утрымліваць мову ў становішчы «Грыбок» і, не адрываючы мовы ад неба, зачыняць і адкрываць рот.