Управление по образованию администрации Заводского района г. Минска. 

 

РусскийБеларускi
Карта сайта Электронное обращение На главную

Меню

Галоўная Skip Navigation Links

Кантактная  інфармацыя

Адрас:  вул. Народная, 27а 
Тэлефон:             
295-20-45 
                            295-77-54 
Email: sch82@minsk.edu.by

КАМПУТАР І ЗДАРОЎЕ
(карысныя парады ўрача-афтальмолага)


Сёння кампутары паўсюдна ўвайшлі ў працу і побыт чалавека. Аднак доўгі знаходжанне ў экрана кампутара небезвредно для здароўя. У 1997г. ў літаратуры ўпершыню з'явіўся тэрмін "кампутарны сіндром", найбольш відавочнымі і даследаванымі элементамі якога з'яўляюцца парушэнні з боку органа зроку, апорна-рухальнага апарата і нервовай сістэмы. Чалавек, які працуе з кампутарам, падвяргаецца ўздзеянню фізічных фактараў рознай прыроды малой інтэнсіўнасці, аб многіх з якіх яшчэ няма дастатковых навуковых дадзеных, каб судзіць аб ступені іх дзеянні на здароўе. Асноўнымі з іх з'яўляюцца:

  • аптычнае выпраменьванне
  • электрамагнітнае выпраменьванне
  • статычную электрычнасць
  • рэнтгенаўскае выпраменьванне
  • шум

Найбольшую насцярожанасць з іх выклікае электрамагнітнае выпраменьванне. У цяперашні час прадметам дыскусій з'яўляецца ўплыў нізка інтэнсіўнага Эмі на функцыі ўнутраных органаў, стан скуры і працягу цяжарнасці.
Аднак асноўнай праблемай пры працы на кампутары можна лічыць развіццё стомы. Асноўнымі фактарамі, якія прыводзяць да стомы, з'яўляюцца:

  • інфармацыйная нагрузка
  • нервова-эмацыянальнае напружанне
  • вымушанае становішча і гіпадынамія

Найбольшая нагрузка пры гэтым кладзецца на орган зроку. Па дадзеных шэрагу даследаванняў скаргі на орган зроку да канца працоўнага дня з'яўляюцца ў 55-80% аператараў, а ў 20% з іх глядзельную дыскамфорт ўзнікае ўжо праз 1-2 гадзіны працы перад маніторам. У большасці выпадкаў парушэння носяць часовы характар і праходзяць пасля адпачынку. Аднак штодня паўтараюцца нагрузкі могуць прывесці да развіцця стойкіх змяненняў. Пры дынамічным назіранні аказалася, што праз два гады працы пагаршэнне зроку адбылося ў 26% аператараў (для параўнання, у кантрольнай групе - у 2,4%).

Самымі частымі праблемамі, якія суправаджаюцца выяўленым дыскамфортам з боку вачэй, з'яўляюцца развіццё астенопии і так званага сіндрому «сухога вока».

Сіндром «сухога вока»

Паверхню вочы ўвесь час пакрыта тонкім пластом слёзы, які выконвае ахоўную і пажыўную функцыі, а таксама ўдзельнічае ў светопреломлении. Гэтая тонкая плёнка мае складаны склад і гуляе важную ролю ў забеспячэнні камфортнага стану органа зроку. Парушэнне складу і стабільнасці слёзнай плёнкі можа ўзнікаць пад дзеяннем шматлікіх фактараў, у тым ліку электрамагнітнага выпраменьвання ад манітораў і кандыцыянаванага паветра, якія павышаюць выпаральнасць слёзы; мае ролю таксама зніжэнне прадукцыі кампанентаў слёз ў выніку змяншэння частоты мигательных рухаў і напружання стагоддзе. Першымі прыкметамі сіндрому "сухога вочы" з'яўляецца перыядычна якое ўзнікае пачуццё наяўнасці пяску за стагоддзямі, дрэнная пераноснасць вачыма ветру, сухога паветра, а таксама слёзацёк. Пры гэтым рэфлекторна адлучаюцца ў залішніх колькасцях сляза мае іншыя фізіка-хімічныя ўласцівасці і не можа ў дастатковай меры забяспечыць "змазку" вочнага яблыка. У больш выяўленых выпадках адчуванне пяску, паленне турбуюць амаль увесь час, з'яўляецца святлабоязь, пачырваненне вачэй.

Змагацца з сіндромам "сухога вока" даволі складана. Асноўнымі мерапрыемствамі з'яўляюцца выкананне гігіенічных рэкамендацый, у тым ліку гімнастыка для вачэй, масаж стагоддзе, паўнавартаснае вітамінізаванае харчаванне, а таксама выкарыстанне спецыяльных ўвільгатняюць кропель - заменнікаў слёзы (кроплі Сляза Натуральная II).

Для забеспячэння бяспечных і здаровых умоў працы пры выкарыстанні кампутарнай тэхнікі выпрацаваны адпаведныя санітарныя нормы і правілы, якія ўстанаўліваюць патрабаванні да працоўнага месца і працягласці працоўнага часу, а таксама прапанаваны дадатковыя меры, якія дазваляюць знізіць развіццё стомы.


Арганізацыя працоўнага месца пры працы з кампутарам

  • Плошчу памяшкання для забеспячэння нармальнага мікраклімату павінна складаць не менш за 6 кв.м на аднаго чалавека.
  • Асветленасць экрана павінна быць роўная асветленасці памяшкання. Натуральнае асвятленне павінна быць бакавым; штучнае асвятленне пажадана блакітнаватага колеру, таксама рэкамендуецца афарбоўка сцен у блакітны колер.
  • Для абароны ад электрамагнітных і электрастатычных палёў мэтазгодна ўжываць адмысловыя экраны і іншыя сертыфікаваныя сродкі абароны.
  • Неабходна забяспечыць адсутнасць блікаў на экране манітора.
  • Манітор павінен знаходзіцца на адлегласці 40 - 75 см ад вачэй, цэнтр экрана на 15 - 20 см ніжэй за ўзровень вачэй.
  • Клавіятура павінна размяшчацца на адлегласці 10 - 30 см ад краю стала, пальцы на ўзроўні запясцяў, паралельна падлозе; плечы расслабленыя.
  • Становішча цела павінна быць зручным, спінка крэсла нахіленая назад пад вуглом у некалькі градусаў, форма спінкі адпавядае натуральным выгібам пазваночніка. Для большага эрганамічных камфорту мэтазгодна выкарыстоўваць спецыяльную мэблю.


У заключэнне прапануем вашай увазе комплекс нескладаных практыкаванняў для вачэй і цягліц цела, які лёгка выканаць на працоўным месцы.

Практыкаванні для прафілактыкі глядзельнай стомы

Перасоўванне погляду пры зачыненых вачах

Зачыніце вочы, расслабьте бровы. Адчуваючы напружанне вочных цягліц, павольна перавядзіце вочы ў крайняе левае становішча, затым у правае. Старайцеся не жмурыцца. Паўтарыце 10 разоў.

Перасоўванне погляду з аднаго кута дысплея ў іншы

Думках пазначце куты манітора і перамяшчайце погляд па 10 раз па наступных схемах: 1-2-3-4, 1-3-4-2, 1-2-4-3, 4-3-2-1. Галаву трымаеце прама, мышцы асобы і шыі расслабленыя.

Заплюшчванне вачэй

Глыбока ўдыхніце, заплюшчыўшы вочы як мага мацней. Усе мышцы асобы і шыі напружаны. Затрымаеце дыханне на 10 секунд, імкнучыся не расслабляцца, затым хутка выдыхніце, шырока адкрыўшы вочы і рот. Паўтарыце 5 разоў. Практыкаванне паляпшае кровазварот, расслабляе вочныя цягліцы.

Напружанне вочных цягліц

Зачыніце вочы. Перавядзіце погляд максімальна ўверх, вочныя мышцы напружаныя. Вытрымаеце на працягу двух глыбокіх удыхаў-выдыхаў. Калі ласка, вярніцеся ў зыходнае становішча (вочы адчыненыя, глядзіце прама), паміргаюць, зрабіце 4 глыбокіх ўдыху-выдыху, паслабцеся. Паўтарыце практыкаванне, перавядучы погляд максімальна ўніз, затым у боку. Практыкаванне спрыяе паляпшэнню "змазкі" вока.

Практыкаванне для павек

Пакладзеце кончыкі пальцаў на віскі, 10 разоў хутка і лёгка здрыгануцца з максімальнай хуткасцю. Вы не павінны адчуваць руху цягліц пад пальцамі. Зачыніце вочы і адпачніце. Паўтарыце 3 разы.

Перасоўванне погляду з блізкай кропкі на аддаленую

Сядзьце перад акном. Зачыніце далонню левае вока. У правую руку вазьміце аловак, размесціце ў кончыка носа. Гледзячы правым вокам на аловак, павольна адсоўваюць яго ад асобы на адлегласць выцягнутай рукі, затым перавядзіце погляд на бліжэйшы аб'ект за акном, затым на больш далёкі. Павольна перавядзіце погляд назад да кончыка носа. Паўтарыце практыкаванне для левага вока, затым для абодвух вачэй разам.

Пальмінг

Вельмі простае і эфектыўнае практыкаванне для зняцця напружання вачэй. Падтрасіце далоні, уяўляючы, што вы скідаеце адмоўную энергію, затым хутка патрыце далоні адзін пра аднаго. Пакладзеце далоні на зачыненыя вочы так, каб яны скрыжоўваліся ў галіне пераносся, як бы утвараючы акуляры, злёгку прыцісніце, каб пад іх не пранікаў святло. Можна абаперціся локцямі аб стол. Спіну трымаеце роўна. Паслабцеся і паспрабуйце ўбачыць абсалютна чорны колер. Працягласць практыкаванні ад 1 да 20 хвілін.

Практыкаванні для прафілактыкі нервова-цягліцавай стомы

Пацісканне плячыма

Глыбока ўдыхніце і падніміце плечы як мага вышэй. Палічыце да пяці, затым хутка выдыхніце, адначасова рэзка "скінуўшы" плечы. Паўтарыце 5 разоў.

Вагальныя рухі рук

Апусціце рукі ўздоўж цела. Зрабіце глыбокі ўдых, на выдыху рабіце вагальныя рухі рукамі, рухаецца ўся рука ад плячэй да кончыкаў пальцаў. Працягласць 15 секунд.

Практыкаванне для пальцаў рук

Падніміце далоні на ўзровень асобы, пальцы выпрастаны і напружаныя. Пачынаючы з мезенца, хутка загінаецца пальцы ў кулак адзін за адным. Разогните пальцы. Паўтарыце, разгарнуўшы далоні на 90 градусаў. Выканайце комплекс 8 разоў.

Распраўленне грудной клеткі

Устаньце тварам да куце пакоя, ногі на шырыні плячэй, рукі ў бакі, далоні ўпіраюцца ў сцены. Распраўце грудную клетку і павольна рухайцеся корпусам да сцяны, пакуль не адчуеце супраціў. Адчуеце напружанне цягліц грудзей і спіны, зафіксуйце становішча на 30 секунд. Паўтарыце 3 разы.

Кругавыя рухі галавой

Расслабьте шыю і плечы, падбародак апусціце на грудзі. На ўдыху павольна пачынайце кругавыя руху галавой у левы бок, пры вяртанні ў зыходнае становішча зрабіце выдых. Паўтарыце ў іншы бок. Выканайце комплекс некалькі разоў.

Практыкаванне для цягліц усяго цела

Становішча стоячы, ногі на шырыні плячэй. На ўдыху падніміце рукі ўверх, пацягніцеся, усе мышцы напружаныя. На выдыху нахіліцеся наперад, імкнучыся закрануць падлогі. Паслабцеся, зрабіце глыбокі ўдых, на выдыху павольна выпрямьтесь. Паўтарыце 3 разы.

ПАМЯТАЙЦЕ, ШТО КАЛІ

І з-за ўсяго гэтага адчуваеце цяжар і стомленасць у вачах, іх пачырваненне, сухасць, непастаянную рэзь і паленне, прысутнасць «іншароднага цела», слёзацёк пры ветры і сухім паветры, святлабоязь. Калі Вы выпрабоўваеце цяжкасці пры адчыненні вачэй па раніцах, адзначаеце небагата слізістыя вылучэнні ў кутах вачэй або пачашчэнне моргательных рухаў (норма 16-18 у хвіліну),

Вам даводзіцца доўга працаваць за кампутарам, шмат чытаць ці вадзіць аўтамабіль;
Вашы вочы схільныя негатыўнаму ўплыву ветру, гарадскога смогу, пылу, тытунёвага дыму, дзеяння офісных або автокондиционеров, вентыляцыі;
Вы карыстаецеся кантактнымі лінзамі або пакутуеце хранічнымі прастуднымі, алергічнымі захворваннямі;
Вас турбуюць гарманальныя засмучэнні, звязаныя з цяжарнасцю, менопаузой або узростам;
Вы перанеслі аперацыю на вачах.

ТО

Высокая верагоднасць таго, што прычынай гэтых непрыемных адчуванняў з'яўляецца парушэнне функцый уласнай слёзы - сіндром «сухога вока».

Вочныя кроплі Сляза Натуральная II ўяўляюць сабой чысты сінтэтычны аналаг чалавечай слёзы. Кампаненты гэтага сродкі аднаўляюць страчаныя ўласцівасці уласнай слёзы, дапамагаюць абараніць Вашы вочы ад неспрыяльных уздзеянні і пазбавіцца ад непрыемных адчуванняў.
Гэты невялікі пластыкавы флакончык з кропельніцай заўсёды можа быць пад рукой: дома, на працы, на адпачынку. Сляза Натуральная II прымяняецца па 1-2 кроплі ў кожны вачэй па меры ўзнікнення непрыемных сімптомаў (або ў адпаведнасці з рэкамендацыяй лекара). Эфект не прымусіць сябе чакаць.

Для прадухілення стомы рэкамендуецца рабіць перапынак 5-10 хвілін праз кожную гадзіну працы. Максімальна дапушчальная працягласць бесперапыннай працы за экранам манітора - 2 гадзіны. У перапынку неабходна адцягнуцца ад экрана, размяцца, выканаць гімнастыку для вачэй. Для паслаблення і трэніроўкі акамадацыі прапанаваны таксама спецыяльныя кампутарныя праграмы, магчыма выкарыстанне спецыяльных ачкоў з храматычныя пакрыццём, якія павышаюць кантраснасць малюнка і зніжаюць стамляльнасць падчас працы.

Асценапія - глядзельнае стома. Вока чалавека уладкаваны такім чынам, што пры поглядзе ўдалячынь ён знаходзіцца ў паслабленым стане, а для разгляду прадметаў на блізкай адлегласці патрабуецца актыўны ўдзел вочных цягліц (гэты працэс называецца акамадацыі). У паўсядзённым жыцці мы амаль увесь час вымушаныя напружваць аккомодационные мышцы. Пры працы за кампутарам гэта пагаршаецца напругай увагі і абмежаваннем рухомасці вачэй. У выніку з'яўляюцца адчуванне цяжару, боль у вачах, пагаршэнне зроку. Уявіце, што вы доўга несяце цяжкі груз - верагодна, вам не адзін раз прыйдзецца спыніцца і адпачыць. А бо нашы вочы за дзень праробліваюць яшчэ вялікую працу. Таму вельмі важна своечасова прадастаўляць ім заслужаны адпачынак.