Управление по образованию администрации Заводского района г. Минска. 

 

РусскийБеларускi
Карта сайта Электронное обращение На главную

Меню

Галоўная Skip Navigation Links

Кантактная  інфармацыя

Адрас:  вул. Народная, 27а 
Тэлефон:             
295-20-45 
                            295-77-54 
Email: sch82@minsk.edu.by

Практыкаванне для фарміравання маўленчага дыхання

  Практыкаванне 1

Ўстаць прама. Правую руку пакласці на вобласць руху дыяфрагмы. Зрабіць выдых і, калі з'явіцца жаданне ўдыхнуць, зрабіць глыбокі ўдых носам так, каб было прыемнае, лёгкае адчуванне ўдыху, без напружання. Выдыхаць варта праз рот. Затым вычакаць натуральную у цыкле дыхання паўзу, зноў зрабіць удых і затым выдых. Практыкаванне трэба прарабіць тры разы без перапынку.

Пры выкананні дадзенага практыкаванні трэба ўважліва сачыць за тым, каб рухалася дыяфрагма, і заставаліся спакойнымі плечы.

Практыкаванне 2

А) Устаць парамі: 1 чалавек-дыхае дыяфрагмай, другі - кладзе рукі яму на плечы і грудзі і правярае дыханне.

Б) Устаць прама. Пэндзля рук ляжаць на ніжніх рэбрах грудной клеткі - вялікі палец наперадзе, чатыры пальца - на спіне. Зрабіць выдых (наогул усе практыкаванні па дыханню трэба пачынаць з выдыху). Затым зрабіць удых носам, затым выдыхнуць праз рот. Паўтарыць практыкаванне тры разы.

Практыкаванне 3

Стаяць прама. Пасля папярэдняга выдыху ўзяць дыханне праз нос, пасачыць, ці правільна працуюць дыяфрагма, ніжнія рэбры і мышцы жывата. Плечы павінны быць спакойныя. Перш чым пачаць выдых, зрабіць невялікую прыпынак, якая зьявіцца як бы падрыхтоўкай да выдыху. Становішча цягліц дыяфрагмы пры прыпынку перад выдыхам будзем называць "апорай дыхання". Навучыцца захоўваць апору дыхання пры выдыху вельмі важна, так як правільная апора дыхання арганізуе працу галасавых звязкаў на добрай паветранай бруі. Пасля прыпынку пачаць выдых праз вузкае адтуліну, якая утварылася вуснамі. Пры выдыху павінна быць такое адчуванне, як быццам струмень паветра з'яўляецца працягам паветранага слупа, які ішоў ад дыяфрагмы. Выдых ідзе лёгка, паступова і плаўна. Практыкаванне прарабіць тры-чатыры разы. Сачыць за тым, каб не было напружання ў верхняй частцы грудной клеткі і ў шыі. Вызваліць мышцы шыі, калыхаючы галавой направа, налева, па крузе, ўніз. Прарабіць гэта практыкаванне і седзячы.

Практыкаванне 4

Павольны ўдых (У далейшым мы не будзем нагадваць, што перад удыхам, натуральна, варта зрабіць выдых.) Праз нос і павольны выдых праз вузкае адтуліну, якая утварылася вуснамі, на свечку ("Свечка", у дадзеным выпадку, можа быць і ўяўнай.) , якая стаіць недалёка ад вас. Полымя яе павінна плаўна адхіліцца па ходзе плыні паветранай бруі (ад вас). Затым зноў зрабіць павольны ўдых і дзьмуць таксама павольна на свечку, якая стаіць далей, чым у першым выпадку. Зноў павольны ўдых і павольны выдых на свечку, якая стаіць ужо на больш далёкім адлегласці. Вы адчуваеце, што ў залежнасці ад выдалення свечкі мышцы жывата будуць адчуваць усё большае напружанне. Галаву наперад ня цягнуць.

Практыкаванне 5

Рабіць хуткі ўдых носам, затым паўзу і хуткі выдых на свечку, якая стаіць блізка, каб затушыць яе. Адсунуць свечку і, робячы хуткі ўдых, таксама затушыць свечку. Паставіць свечку яшчэ далей, зрабіць удых і зноў затушыць свечку. Мышцы жывата працуюць з добрай актыўнасцю.

Практыкаванне 6

Для таго каб прывучыць сябе да кантролю над узаемасувяззю адвольнага удыху і выдыху, падпарадкаваць іх рахунку. Вызначым працягласць удыху на рахунак "тры", а працягласць выдыху - на рахунак "шэсць". Каб зафіксаваць стан цягліц пасля ўдыху ў момант падрыхтоўкі іх да выдыху, даем маленькую паўзу на рахунак "адзін". Усе практыкаванне будзе працякаць у такой паслядоўнасці: ўдых - тры адзінкі, паўза - адна адзінка, выдых - шэсць адзінак. Лік весці пра сябе. Ўдых рабіць носам, а выдых ротам, як бы выдзімаючы паветра на пастаўленую перад ротам далонь. Практыкаванне выконваецца тры-чатыры разы.

Практыкаванне 7

Дадзенае практыкаванне разлічана на трэніроўку выдыху пры адукацыі аднаго з зычных гукаў - гуку Ф, у далейшым можна яго рабіць на некаторых іншых зычных з правільнай іх устаноўкай.

Ўстаць прама. Зрабіць выдых, а затым ўдых і пачаць выдых на гуку Ф. Сачыць за тым, каб не надзімаліся шчокі - выдыхае бруя выходзіць толькі праз шчыліну, адукаваную зубамі і ніжняй губой. Сачыць за апорай дыхання. Ўдых рабіць носам, вусны пры ўдыху павінны быць самкнёныя. Практыкаванне прарабіць тры-чатыры разы запар, сачыць, каб выдых доўжыўся ня менш васьмі-дзевяці адзінак рахунку.

Практыкаванне 8

Зыходнае становішча тое ж, што і ў папярэднім практыкаванні, але выдых разлічаны на працягласць ў дванаццаць адзінак, і гэтыя дванаццаць адзінак раўнамерна размяркоўваюцца паміж чатырма гукамі: Ф, З, Ш і X, на кожны гук падае тры адзінкі рахунку. Практыкаванне таксама праробліваецца тры-чатыры разы. Сачыць за апорай дыхання.

Практыкаванне 9

Зрабіць хуткі ўдых, і на адным выдыху прамаўляць некалькі разоў запар гук П. грудную клетку ня сціскаць, павінны добра працаваць вусны. Затым, таксама хутка ўдыхнуўшы, на адным выдыху прамаўляць столькі разоў, на колькі хопіць дыхання, групу зычных: ПТК.

Практыкаванне 10

Поўны ўдых бярэцца на тры адзінкі, з прыпынкамі пасля кожнай адзінкі, такім чынам ўдых адбываецца ў некалькі прыёмаў. Падчас прыпынку захоўваецца тое становішча дыхальных цягліц, на якім іх застае прыпынак. Ўдых рабіць носам, выдых - праз вузкае адтуліну вуснаў працягласцю дзесяць-дванаццаць адзінак. Паслядоўнасць практыкаванні: ўдых - адна прыпынак - удых - адна прыпынак - удых - адна прыпынак - выдых дзесяць-дванаццаць адзінак.

Практыкаванне 11

Выдых ідзе пры ліку ўслых да васьмі. У практыкаванні трэба сачыць за тым, каб зададзенае колькасць рахункі ішло, як адна фраза, без паўз паміж словамі. Лічыць роўна, без крыку, з добрай дыкцыяй. У наступства кошт варта давесці да пятнаццаці-дваццаці-дваццаці пяці. Пры ліку старацца даўжэй захоўваць стан дыхальных цягліц жывата і грудной клеткі ў становішчы ўдыху, але не затрымліваць сам выдых.