Управление по образованию администрации Заводского района г. Минска. 

 

РусскийБеларускi
Карта сайта Электронное обращение На главную

Меню

Галоўная Skip Navigation Links

Кантактная  інфармацыя

Адрас:  вул. Народная, 27а 
Тэлефон:             
295-20-45 
                            295-77-54 
Email: sch82@minsk.edu.by

Як дапамагчы дзіцяці і сабе пераадолець негатыўныя эмоцыі? Як навучыць дзіця валодаць сабой?

Многія дарослыя, не кажучы ўжо пра дзяцей, не могуць апісаць, што дзеецца ў іх душы, чым яны незадаволеныя. А бо калі чалавек умее ацаніць сваё душэўны стан, будзе лягчэй і навакольным, і яму самому.

Паспрабуйце наступныя практыкаванні для развіцця ўмення разумець сябе (Вы таксама можаце рабіць іх разам з дзіцем).

• Скажыце дзіцяці: «Прыслухайся да сябе. Калі б тваё настрой можна было пафарбаваць, то якога б колеру яно стала? На якую жывёлу або расліна падобна тваё настрой? А якога колеру радасць, сум, трывога, страх? »Можна весці« дзённік настрояў ». У ім дзіця кожны дзень (можна і некалькі раз у дзень) будзе маляваць свой настрой. Гэта могуць быць тварыкі, пейзажы, чалавечкі, што яму больш спадабаецца.

• Намалюйце контур чалавечка. Цяпер хай дзіця прадставіць, што чалавечак радуецца, хай ён заштрихует алоўкам тое месца, дзе, на яго думку, у целе знаходзіцца гэта пачуццё. Затым таксама «адчуйце» крыўду, гнеў, страх, шчасце, трывогу і г.д. Для кожнай эмоцыі дзіця павінен выбраць свой колер. Замалёўваць можна і аднаго чалавечка, і розных (напрыклад, калі шчасце і радасць малы захоча размясціць у адным месцы).

• Абмяркуйце з дзіцем спосабы выказвання гневу. Хай ён (і Вы самі) паспрабуе адказаць на пытанні:

  1. Што цябе можа раззлаваць?
  2. Як ты сябе вядзеш, калі злуешся?
  3. Што адчуваеш ў стане гневу?
  4. Што ты зробіш, каб пазбегнуць непрыемнасцяў у гэтыя хвіліны?
  5. Назаві словы, якія кажуць людзі, калі злуюцца.
  6. А калі ты чуеш крыўдныя для сябе словы, што адчуваеш, што робіш?
  7. Якія словы для цябе самыя крыўдныя?

Пажадана запісваць адказы, каб потым абмеркаваць з дзіцем. Напрыклад, якія словы можна ўжываць, раззлаваўшыся, а якія не варта, бо яны занадта рэзкія, непрыемныя.

Каб навучыцца спраўляцца з гневам, існуюць спецыяльныя методыкі і практыкаванні.

1. Будуйце разам з малым «тварыкі» перад люстэркам. Маляваліся розныя эмоцыі, асабліва звярніце ўвагу на міміку гнеўнага чалавека.

2. Намалюйце разам забараняльны знак «СТОП» і дамовіцеся, што як толькі дзіця адчуе, што пачынае моцна злавацца, то адразу дастане гэты знак і скажа ўслых альбо пра сябе «Стоп!» Вы самі таксама можаце паспрабаваць выкарыстоўваць такі знак для ўтаймавання свайго гневу . Выкарыстанне дадзенай методыкі патрабуе трэніроўкі на працягу некалькіх дзён, каб замацаваўся навык.

3. Каб навучыць дзіця спакойна мець зносіны з людзьмі, пагуляйце так: вазьміце ў рукі які-небудзь прывабны прадмет (цацка, кніга). Задача дзіцяці - ўгаварыць Вас аддаць гэты прадмет. Вы аддаеце рэч, калі захочаце. Гульню потым можна ўскладніць: дзіця просіць толькі з дапамогай мімікі, жэстаў, але без слоў. Можна памяняцца месцамі - Вы просіце ў дзіцяці. Пасля заканчэння гульні абмяркуйце, як лягчэй прасіць, якія прыёмы і дзеянні паўплывалі на Ваша рашэнне аддаць цацку, абмяркуйце пачуцці, якія выпрабоўвалі гульцы.

4. Вучыце дзіцяці (і сябе) выказваць гнеў у прымальнай форме.

Растлумачце, што абавязкова трэба прамаўляць усе негатыўныя сітуацыі з бацькамі ці з сябрамі. Навучыце дзіцяці слоўным формах выразы гневу, раздражнення («Я засмучаны, мяне гэта пакрыўдзіла»).

Прапануеце скарыстацца «цуда-рэчамі» для выплюхвання негатыўных эмоцый:

- Кубак (у яе можна крычаць);

- Тазік або ванна з вадой (у іх можна шпурляць гумовыя цацкі);

- Лісты паперы (іх можна камячыць, ірваць, з сілай кідаць у мішэнь на сцяне);

- Алоўкі (імі можна намаляваць непрыемную сітуацыю, а потым заштрыхаваная або скамячыць малюнак);

- Пластылін (з яго можна зляпіць фігурку крыўдзіцеля, а потым скамячыць яе ці перарабіць);

- Падушка «Бобо» (яе можна кідаць, біць, штурхаць). Вылучыце асобную падушку «для разрадкі», можна прышыць да яе вочы, рот; не варта выкарыстоўваць для гэтай мэты мяккія цацкі і лялек, а вось баксёрская груша падыдзе.

Усе гэтыя «цуда-рэчы» могуць быць выкарыстанні і дарослымі !!!

5. Сродак «хуткай разрадкі» Калі бачыце, што дзіця перевозбужден, «на мяжы», то папытаеце яго хутка пабегаць, паскакаць ці праспяваць песеньку (вельмі гучна).

6. Гульня «Обзывалки».

Каб выключыць з аўтарытэтнага слоўніка крыўдныя словы, абзываў! Кідаючы адзін аднаму мяч або клубок, абзывае бяскрыўдна словамі. Гэта могуць быць назвы садавіны, кветак, гародніны. Напрыклад: «Ты -одуванчик!», «А ты тады - дыня!» І так да таго часу, пакуль паток слоў не вычарпаецца.

Чым дапамагае такая гульня? Калі Вы раззлаваць на дзіця, захочаце яго «правучыць», ўспомніце вясёлыя «обзывалки», магчыма нават назавіце дзіцяці, яму не будзе крыўдна, а Вы атрымаеце эмацыйную разрадку. Калі, маючы навык такой гульні, маляня назаве крыўдзіцеля «агурком» (а не ...), Вы, несумненна, адчуеце задавальненне.

Вучыце кіраваць дзіцяці сваім эмоцыямі (з пяці гадоў)

• Можна моцна сціснуць кулакі, напружыць мышцы рук, затым паступова расслабляцца, «адпускаючы» негатыў.

• Можна ўявіць сябе ільвом! «Ён прыгожы, спакойны, упэўнены ў сваіх сілах, галава горда паднятая, плечы расправлены. Яго завуць як цябе (дзіцяці), у яго твае вочы, цела. Ты - леў! »• Моцна-моцна націснуць пяткамі на падлогу, усё цела, рукі, ногі напружаны; зубы моцна счэпленыя. «Ты - магутнае дрэва, вельмі моцнае, у цябе моцныя карані, якія сыходзяць глыбока ў зямлю, табе ніхто не страшны. Гэта пастава ўпэўненага чалавека. »

• Калі дзіця пачынае злавацца, папытаеце яго зрабіць некалькі павольных удыхаў-выдыхаў або злічыць да 5-10.

Вы ўжо зразумелі, што заганяць эмоцыі ўнутр, спрабаваць іх хаваць, вельмі шкодна? Следства такіх дзеянняў - захворванні сэрца, неўрозы, падвышаны ціск у старэйшым узросце плюс неразуменне навакольных, высокая раздражняльнасць, агрэсіўнасць, праблемы зносін. Таму вучыце дзіцяці і вучыцеся самі паказваць эмоцыі, «выплюхваць» іх без шкоды для навакольных. Эмацыйная разрадка неабходная для захавання здароўя (фізічнага і псіхічнага), а ўменне расказаць пра свае праблемы дапаможа наладжваць кантакты з навакольнымі, разумець самога сябе.